What Happened is een psychologische thriller die je plaatst in de schoenen van Stiles, een depressieve tiener die zijn weg moet banen door een high school terwijl hallucinaties en valse herinneringen de grootste obstakels vormen. Deze ongemakkelijke ervaring zorgt echter voor wat bijzondere gameplay.

What Happened, vraag ik me nog steeds hardop af, terwijl ik de game afsluit. Ik heb zojuist een slordige 6 uur besteed aan deze, door developer Genius Slackers, ontworpen game en ik heb werkelijk nog steeds niet helemaal het besef wat er nou precies gebeurd is. De game neemt je mee door een high school en vanuit het perspectief van Stiles, die in zijn jonge leven al aardig wat trauma’s op zijn naam lijkt te hebben. Door verloop van het spel worden er steeds meer dingen duidelijk, echter speelt hierbij je “mind”, de negatieve stem in je hoofd die neergezet wordt als de antagonist in dit spel, een belangrijke rol.

“Mind” probeert als een soort duivel op je schouder je te beïnvloeden om steeds weer negatieve keuzes te maken in het gebruik van drugs, perspectieven en relaties. Ook zorgt je “mind” ervoor dat je ontkomt aan de grote problemen, simpelweg door op te letten wat deze zegt en hier aan te gehoorzamen. Doe je dit niet, krijg je ook te maken met commentaar in de vorm van vervelende opmerkingen alsmede denigrerende termen.

De gameplay is simpel en beknopt. Je hebt buiten je WASD-keys, je shift en je muis, niets nodig om je voort te bewegen in deze game. Dat houdt dus ook in dat de speelbaarheid zich tot daartoe beperkt, waardoor je soms heel graag zou willen springen, maar dit niet kan. Je voortbeweging is doorgaans soepel, alles werkt perfect en ik heb niets meer dan volledige liefde voor de rechtermuisknop, die ervoor zorgt dat je direct 180 graden omdraait en de andere richting op kan.

Grafisch is deze game geen hoogvlieger, maar voor een indie-titel mag het er absoluut wezen. Dit is simpelweg gedaan door sommige dingen wat te verbloemen met regen en lichteffecten, waardoor de ambiance in het spel volledig tot zijn recht komt. De meeslependheid van de omgevingen en de nieuwsgierigheid naar (bijna) alle lades en kastjes die open kunnen lijkt dan ook oneindig.

Als het op sound-design aankomt, kan ik de soundtrack uitmuntend noemen, al zijn er her en der wat minimale opmerkingen over omgevingsgeluid en voice-acting. Zo is het geluid niet altijd even goed gesynchroniseerd met wat er gaande is in de game, wat soms voor kleine momenten van verwarring en lichte paniek kunnen zorgen. Voice-acting wise is het vooral te merken dat er (over het algemeen) gebruik gemaakt is van lokale acteurs die een Amerikaans accent neer proberen te zetten. Dit gaat over het algemeen redelijk goed, maar wanneer er gebruik gemaakt wordt van termen of specifieke woorden, is het soms zelfs tenenkrommend hoe de uitspraak van een aantal van de voice-actors is.

Buiten dat de game een enorm project is geweest, wil ik wel een korte trigger warning geven aan een ieder die het spel overdenkt om te spelen. Het spel maakt gebruik van een perspectief van iemand die door een flinke depressie gaat in combinatie met overmatig drugsgebruik. Mocht je zelf depressief zijn of lijden aan een angststoornis, adviseer ik je om deze game met enige voorzichtigheid te spelen.

Al met al is What Happened een ontzettend sterke en spannende game, met her en der wat minimale issues, goedkope jumpscares, een dijk van een soundtrack en boven alles een product wat af is: iets wat we van genoeg AAA-studio’s niet kunnen zeggen. De game is vanaf nu te koop op Steam.

Cijfer: 8.0